Leczenie otyłości u dzieci

Oddział Pediatryczny Szpitala Miejskiego w Rudzie Śląskiej oferuje diagnostykę oraz leczenie nadwagi i otyłości u dzieci do 18 roku życia. W ramach 3-dniowego pobytu w Oddziale wykonywany jest szereg badań biochemicznych krwi, przeprowadzane są konsultacje z dietetykiem, psychologiem, fizjoterapeutą, a także z kardiologiem w razie konieczności. Podczas hospitalizacji każde dziecko ma wykonane USG jamy brzusznej oraz USG tarczycy.

Leczenie-otyłości-u-dzieci.png

Jeśli Twoje dziecko ma nadwagę lub otyłość, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, by w przyszłości nie musiało się ono zmagać ze skutkami zwiększonej masy ciała, takimi jak: wada postawy, bóle kończyn, kręgosłupa, cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze czy choroby nowotworowe.

Jak wygląda leczenie?

Podczas 3-dniowego pobytu w naszym Oddziale, dziecko przechodzi szereg badań mających na celu sprawdzenie jego aktualnego stanu zdrowia, by później móc dobrać odpowiednie dla niego leczenie. W jego trakcie nasz Pacjent konsultowany jest z grupą wykwalifikowanych specjalistów, którzy ustalają listę zaleceń dla dziecka i całej jego rodziny. Kontrola postępów odbywa się po ok. 2-3 miesiącach, wtedy pobyt Pacjenta w Oddziale trwa 2 dni.

Jak rozpocząć leczenie w naszej placówce?

Najpierw należy uzyskać skierowanie na leczenie w Oddziale. Następnie wystarczy zadzwonić na Oddział pod nr 32 344 08 28 i ustalić dogodny termin wizyty. Proszę pamiętać o przygotowaniu aktualnego jadłospisu tego, co spożywa Twoje dziecko wraz z płynami – zostanie to poddane analizie podczas pierwszej wizyty i dzięki temu łatwiej będzie naszym specjalistom ustalić plan leczenia.

Zapraszamy do zaznajomienia się z poniższymi treściami, by lepiej zapoznać się z tematyką otyłości i nadwagi u dzieci. Są to artykuły i wywiady tworzone we współpracy z naszymi specjalistami stanowią cenną bazę wiedzy, która pomoże Tobie i Twojemu dziecku pokonać otyłość.

wersja pdf

Śląsk: Wsparcie dla osób z doświadczeniem przemocy

Wsparcie w nagłych przypadkach

Krajowe numery alarmowe
112 Ogólny numer alarmowy
999 Pogotowie ratunkowe
997 Policja
Dostępne języki (PL/EN/ I/ D /UA)

Niebieska Linia— Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
Tel.: +48 22 668 70 00 (24/7)
Tel.: 116 123 (24/7)

Infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ)
Tel.: +48 800 190 590 (PL/UA/EN/RU)
Rejestracja do szpitala, lekarza, informacja o usługach medycznych

Ośrodki Interwencji Kryzysowej:

Częstochowskie Centrum Interwencji Kryzysowej
Tel.: +48 34 366 31 21 (24/7)
Częstochowa, ul. Rejtana 7B, pomoc@cztps.eu

Podbeskidzki Ośrodek Interwencji Kryzysowej Bielsko-Biała
Tel.: +48 33 814 62 21 (24/7)
Bielsko-Biała, ul. Piękna 2, kontakt@poik.bielsko.pl

Punkt Interwencji Kryzysowej PCPR Łaziska Górne
Tel.: +48 530 220 954, +48 32 224 43 90, +48 32 224 44 90
(pon. 7:30-17:00, wt.-czw. 7:30-15:30, pt. 7:30-14:00)
Łaziska Górne, ul. Chopina 8, oikmikolow@onet.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej i Psychoterapii Rybnik
Tel.: +48 32 422 56 39
Rybnik, ul. Chrobrego 16, sekretariat@oikip.rybnik.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej MOPS Katowice
Tel.: +48 32 251 15 99, +48 32 257 14 82 (pon.-pt., 8:00-19:00)
Katowice, ul. Mikołowska 13a, oik@mops.katowice.pl

Zespół Interwencji Kryzysowej Zabrze
Tel.: +48 32 278 56 70, +48 32 370 27 31 (pon.-czw., 7:30-19:30, pt. 7:30-15:30)
Zabrze, ul. Wyzwolenia 7, zik@mopr.zabrze.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Rudzie Śląskiej
Tel.: +48 32 344 03 26, + 48 503 060 016 (pon.-pt., 8:00-20:00)
Ruda Śląska, ul. Ballestremów 16, interwencja@oikrsl.org

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Gliwice
Tel.: +48 32 335 41 50 (24/7)
Gliwice, ul. Sikorskiego 134, oik@ops.gliwice.eu

Punkt Interwencji Kryzysowej MOPS Knurów
Tel.: +48 32 335 50 11 (pon.-pt., 7:30-15:30)
Knurów, ul. Koziełka 2, ops@knurow.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Żory
Tel.: +48 32 435 78 40 (24/7)
Żory, ul. Boryńska 13, oikzory@op.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Siemianowice Śląskie
Tel.: +48 32 762 81 44 (24/7)
Siemianowice Śląskie, ul. Pszczelnicza 10, sekretariat@oik.siemianowice.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Jaworznie
Tel.: +48 32 745 12 00, +48 32 316 05 12, +48 745 12 01
(pon.-czw. 7:00-19:00, pt., 7:00-15:00)
Jaworzno, ul. Jagiellońska 9, oik@oik.jaworzno.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Tychy
Tel.: +48 32 227 05 75, +48 887 468 793 (24/7)
Tychy, ul. Nowokościelna 27, oik@mops.tychy.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Sosnowiec
Tel.: +48 32 298 00 49 (24/7)
Sosnowiec, ul. Kraszewskiego 21, mowr@interia.pl

Wsparcie zdrowia psychicznego

Centrum Medyczne holsäMED
Tel.: +48 32 724 12 20 (UA hotline)
info@holsaMED.pl, https://holsamed.pl/ukraina/
ul. Tadeusza Kościuszki 229 i ul. Kotlarza 6, Katowice
Darmowa pomoc psychologiczna dla osób z Ukrainy

Fundacja Międzynarodowe Centrum Pomocy Psychologicznej
Tel.: + 48 793 386 034, pl. Św. Anny 4, Tychy, fundacja.mcpp@gmail.com
Wsparcie psychologiczne dla dzieci i dorosłych, grupy wsparcia, zajęcia dla dzieci i dorosłych

Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej Być Razem
Tel.: +48 33 479 54 55, ul. Ks. Janusza 3, Cieszyn
biuro@bycrazem.com, https://bycrazem.com/
Wsparcie psychologiczne dla dzieci i dorosłych, schronienie dla kobiet z dziećmi

Wsparcie specjalistyczne

Centrum Praw Kobiet — Infolinia dla osób z Ukrainy
Tel.: +48 800 10 77 77 (pon.-pt., 10:00-18:00)
Wsparcie psychologiczne, wsparcie prawne (PL/RU/UA)

FEDERA — Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
Tel. +48 22 635 93 95 — pon.-pt., 9:00-17:00 (PL/UA)
Tel.: +48 22 635 93 92 — Infolinia (psycholożka, ginekolożka), pon.-pt., 16:00-20:00
info@federa.org.pl, pomocprawna@federa.org.pl
Wsparcie zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego, wsparcie prawne w sprawach związanych ze
zdrowiem reprodukcyjnym

FEMINOTEKA — Infolinia dla kobiet i osób z doświadczeniem przemocy
Tel.: +48 888 88 79 88 — pon.-pt., 14:00-17:00 (UA)
Tel.: +48 888 88 33 88 — pon.-pt., 10:00-19:00 (PL, ENG)
Pierwsza pomoc psychologiczna, psychoterapia i pomoc w leczeniu traumy, pomoc prawna,
warsztaty

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Infolinia dla dzieci i młodych dorosłych (UA/RU): 116 111
pon.-pt. 14:00-20:00
Wsparcie online: https://116111.pl/ua

La Strada – Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu
Tel.: +48 22 628 99 99 (24/7)
https://strada.org.pl/ — strada@strada.org.pl

Fundacja Pomocy Kobietom „EuroHelp”
Tel.: +48 790 271 065, +48 34 366 46 77
biuro@eurohelp.com.pl, https://sercedlaukrainy.pl/
ul. Przemysłowa 9, Częstochowa
Zajęcia dla kobiet i dzieci, wsparcie dla osób z Ukrainy (PL/RU/UA)

Centrum Dialogu Społecznego Częstochowa
Tel.: +48 343 707 696, +48 780 031 217
http://ukraina.czestochowa.pl/
Różne formy wsparcia dla osób z Ukrainy

Stowarzyszenie „17-tka”
Tel.: +48 32 42 145 93, +48 519 102 066
stowarzyszenie@17-tka.pl, http://www.17-tka.pl/
Osiedle Południe 17B/2, Rybnik
Wsparcie psychologiczne dla dzieci i dorosłych, grupy wsparcia, zajęcia dla dzieci i dorosłych

Punkt Informacyjny Dla Cudzoziemców – Fundacja In Corpore
Tel.: +48 539 696 888
punktidc@fundacjaincorpore.pl
ul. Młyńska 5, Katowice
Różne formy wsparcia dla osób z Ukrainy

Żorskie Centrum Organizacji Pozarządowych
Tel.: +48 694 491 924 (24/7)
biuro@cop.zory.pl, https://zory-ukrainie.pl/
os. Sikorskiego 52, Żory
Różne formy wsparcia dla osób z Ukrainy

Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej
Tel.: +48 501 696 644
Tychy, Katowice, Mysłowice
fres@ekonomiaspoleczna.org.pl, https://ekonomiaspoleczna.org.pl/
Wsparcie dla osób w trudnej sytuacji życiowej i dla osób zagrożonych wykluczeniem, w tym
osób starszych i z niepełnosprawnościami

Stowarzyszenie Tęczówka
ul. Morcinka 3, Katowice, https://teczowka.org.pl/
Wsparcie indywidualne i grupowe dla osób LGBTQ+ i ich rodzin, zajęcia dedykowane, wsparcie
psychologiczne

Fundacja Wiara i Tęcza
katowice@wiaraitecza.pl, https://www.wiaraitecza.pl/
Spotkania i grupy wsparcia dla chrześcijańskich osób LGBTQ+ oraz ich rodzin

Wsparcie Prawne

Fundacja Kobiety Ukrainy Śląsk
Tel.: + 48 663 158 315
ul. Warszawska 36, Katowice, kobietyukrainy@gmail.com
Wsparcie prawne i materialne dla osób z Ukrainy

Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć
Tel.: +48 725 449 374 — Infolinia (PL/UA/RU/EN), pon.-pt., 9:00-15:00
Tel.: +48 693 390 502 — w nagłych przypadkach (telefon, WhatsApp)
Wsparcie prawne dla osób uchodźczych i osób z Ukrainy

Standardy Ochrony Małoletnich w Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej Sp. z o. o.

Standardy-Ochrony-Maloletnich-w-Szpitalu-Miejskim-w-Rudzie-Slaskiej-Sp.-z-o.o.pdf

Profilaktyka Ryzyka Upadków
Poradnik dla pacjentów i ich rodzin

Szanowny Pacjencie, Pacjentko, Rodzino

Upadki są jedną z poważnych przyczyn utraty sprawności, szczególnie wśród osób starszych. Do większości upadków dochodzi podczas wykonywania
prostych czynności np.: wstawanie, siadanie, pochylanie się czy chodzenie.
Przyczyny upadków można podzielić na:
wewnętrzne – wynikające ze stanu chorobowego pacjenta, zaburzeń
w obrębie organizmu, wieku oraz czynniki zewnętrzne – związane z warunkami pobytu w szpitalu lub domu.

PROFILAKTYKA RYZYKA UPADKÓW PACJENTÓW PODCZAS POBYTU W SZPITALU

  1. Podaj lekarzowi informacje na temat dotychczasowych upadków i dokładnie
    opisz towarzyszące im okoliczności.
  2. Koniecznie powiadom lekarza o wszelkich przyjmowanych regularnie lekach,
    łącznie z preparatami ziołowymi, a także o zażywanych doraźnie, dostępnych
    bez recepty.
  3. Odpowiedz na pytania dotyczące zakresu poruszania się, wstawania,
    kłopotów z utrzymaniem równowagi.
  4. Przećwicz w obecności pielęgniarki korzystanie z przycisku „przywoływacza”
    i korzystaj z niego w sytuacji wystąpienia zawrotów głowy, zaburzeń
    równowagi.
  5. Dowiedz się gdzie są włączniki światła, abyś w nocy mógł z nich swobodnie
    skorzystać.
  6. Proś o pomoc zawsze – gdy jej potrzebujesz.
  7. Używaj stabilnego obuwia na płaskim obcasie z podeszwą antypoślizgową,
    unikaj śliskich i mokrych powierzchni.
  8. Zwracaj uwagę na znaki ostrzegawcze wskazujące mokrą podłogę.
  9. Przestrzegaj zaleceń personelu (zakazu chodzenia, nakazu chodzenia
    wg wyuczonego przez rehabilitanta schematu).
  10. W przypadku wystąpienia zawrotów głowy powiadom personel
    medyczny.
  11. Jeżeli masz trudności z poruszaniem się, wychodząc, pamiętaj o kulach,
    balkoniku; poproś personel medyczny, rodzinę o pomoc,
  12. Zachowaj ostrożność podczas chodzenia w okolicy drzwi otwierających
    się na zewnątrz,
  13. Trzymaj rzeczy, z których korzystasz blisko siebie.
  14. Podczas leżenia w łóżku nie wychylaj się po przedmioty leżące na
    podłodze, wezwij dzwonkiem personel.
  15. Po dłuższym leżeniu w łóżku wstawaj z łóżka stopniowo; usiądź, opuść
    nogi, powoli wstań.
  16. Podczas kąpieli w łazience korzystaj z dostępnego w oddziale sprzętu
    pomocniczego lub wykonaj kąpiel z pomocą innych osób (pielęgniarka,
    rodzina itp.).
  17. W przypadku trudności z chodzeniem po wypisie poproś o wózek
    inwalidzki, który ułatwi dotarcie do środka transportu.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące profilaktyki ryzyka upadków, lub chciałbyś otrzymać więcej informacji, jak zapobiegać upadkom, prosimy o rozmowę z personelem medycznym. Informacje jak zapobiegać upadkom w domu znajdziecie Państwo na stronie szpitala w zakładce Strefa Pacjenta lub na oddziale.

Profilaktyka Ryzyka Upadków
Poradnik dla pacjentów i ich rodzin

I. ZAPOBIEGANIE UPADKOM W DOMU
Porady praktyczne do wykorzystania w domu

Aby zminimalizować ryzyko upadków w domu możecie Państwo wykorzystać następujące wskazówki:

  1. Usuń zbędne rzeczy, przedmioty, które mogą być przeszkodami.
  2. Trzymaj przedmioty, których często używasz w miejscach łatwo dostępnych, do których możesz sięgnąć bez wspinania się, zawsze zamykaj szafki i szuflady.
  3. Pozbądź się zbędnych, pofałdowanych dywaników, chodniczków i mat.
  4. Meble w pomieszczeniach miej stabilne, fotele i krzesła z poręczami, wydłużonymi do przodu, abyś mógł się bezpiecznie o nie wesprzeć, unikaj krzeseł z kółkami i niestabilnymi nogami.
  5. Unikaj śliskiej, mokrej i wypastowanej podłogi, utrzymuj suchą podłogę po kąpieli, zastosuj matę antypoślizgową, zabezpiecz ją tak, aby zmniejszyć ryzyko potknięcia się o nią.
  6. Usuń meble z miejsc utrudniających przejście, nie zastawiaj korytarzy.
  7. Dbaj o umiarkowane ogrzewanie (nie może być ani zbyt chłodno ani zbyt gorąco).
  8. Przewody elektryczne chowaj pod meblami lub listwami przypodłogowymi.
  9. Zwróć uwagę na zwierzęta domowe, sprawdź gdzie one są.
  10. Zawsze miej telefon w zasięgu ręki i numery alarmowe napisane dużą czcionką.
  11. W nocy pozostaw włączone światło w pobliżu siebie lub używaj nocnej lampki.
  12. Ogranicz oślepiające światło słoneczne za pomocą zasłon lub żaluzji okiennych.
  13. Kontroluj swoje lekarstwa, używając leków bez recepty, zapytaj farmaceutę lub lekarza o skutki uboczne, ponieważ niektóre powodują senność lub zawroty głowy, co sprzyja upadkom.
  14. Poproś kogoś o asystowanie podczas kąpieli, stosuj na stałe matę antypoślizgową, jeśli mimo to nie czujesz się pewnie zastosuj podczas kąpieli krzesło lub siedzisko kąpielowe.
  15. Nigdy nie przytrzymuj się niestabilnych przedmiotów, które nie są wmontowane w ścianę.
  16. Jeśli masz możliwość zainstaluj podwyższony sedes.
  17. Nie zamykaj się w łazience, drzwi powinny być otwierane na zewnątrz (osoba, która przewróci się w łazience najczęściej blokuje drzwi swoim ciałem).
  18. Wstawaj powoli po siedzeniu lub leżeniu, posiedź na brzegu łóżka, krzesła do czasu, gdy poczujesz, że już nie kręci ci się w głowie.
  19. Dobierz obuwie z podeszwą antypoślizgową, stabilizujące staw skokowy, łatwe do zakładania, lekkie.
  20. Unikaj śliskich materiałów (satynowe pościele, kołdry i prześcieradła), zbyt długiej lub zbyt luźnej odzieży.

II. JAK SAMODZIELNIE WSTAĆ Z PODŁOGI

  1. Uspokój się, złap oddech, otrząśnij się z szoku,
  2. Sprawdź czy nie masz poważnych obrażeń,
  3. Jeżeli odniosłeś obrażenia np. masz ranę, złamałeś kość to musisz pozostać tam gdzie jesteś i wezwij pomoc (numer alarmowy – 112) i poczekaj na nią.
  4. Jeżeli nie odniosłeś obrażeń, poszukaj stabilnego oparcia najlepiej fotela, przeczołgaj się do niego, przekręć na bok.
  5. Chwyć rękoma fotel, podciągnij się zmień pozycję na klęczącą.
  6. Wysuń jedno kolano, a stopę oprzyj na podłodze.
  7. Podciągnij się na rękach i nogach unosząc pośladki.
  8. Usiądź na fotelu. Odpocznij przed próbą poruszenia się, możesz odpocząć w dowolnym momencie (jeśli nie uda się tobie za pierwszym razem, odpocznij i spróbuj ponownie).
  9. Poinformuj bliskich o zdarzeniu.

III. JAK POMÓC WSTAĆ OSOBIE PO UPADKU
Chcesz pomóc wstać osobie po upadku, pamiętaj: unikaj dodatkowych urazów u osoby, która upadła i nie narażaj siebie na urazy związane z niesioną pomocą.

  1. Nie spiesz się, niech osoba po upadku odpocznie tak długo jak potrzebuje, nie próbuj jej „na siłę” od razu podnosić!
  2. Uspokój osobę i siebie (weźcie kilka głębokich wdechów i wolnych wydechów).
  3. Sprawdź obrażenia.
  4. Przy podejrzeniu poważnych urazów np. złamanie kości, rana otwarta – pozostaw osobę w miejscu upadku, ułóż ją jak najwygodniej, okryj kocem, wezwij pomoc (numer alarmowy – 112) poczekajcie razem na pomoc.
  5. Jeżeli nie doszło do poważnych obrażeń i osoba czuje, że może wstać, przystaw w jej pobliże dwa solidne, stabilne krzesła (fotele itp.).
    Ważne by osoba, która upadła, wstała sama, możesz jedynie udzielać porad i pomóc jej odwrócić się na bok.
  6. Jedno krzesło (fotel itp.) postaw w taki sposób, aby siedzisko znalazło się na przeciw osoby poszkodowanej.
  7. Pomóż jej uklęknąć, jeżeli bolą ją kolana podłóż ręcznik/kocyk.
  8. Poproś, aby oparła się rękoma o siedzisko krzesła (fotela itp.), wysunęła jedną nogę do przodu, a stopę postawiła na podłodze.
  9. Drugie krzesło (fotel itp.) postaw za osobą, poproś aby uniosła się na rękach i nogach, a następnie usiadła na krześle (fotelu itp.) za sobą. Asekuruj ją w siadaniu lub delikatnie pomóż jej usiąść pamiętając, by jej nie podnosić – powinna zrobić to sama. W trakcie tych czynności twoje plecy powinny być wyprostowane.
  10. Pozostań z nią, aż się uspokoi i upewnisz się że nic jej nie jest.

IV. PROFILAKTYKA

  1. Zadbaj o formę – ćwiczenia, treningi chodu.
  2. Stosuj bogatą w wapń dietę z dodatkiem witaminy D (zmniejsza ryzyko złamań).
  3. Kontroluj swoje lekarstwa (także te bez recepty) – sprawdzaj terminy ważności, skutki uboczne ich działania.
  4. Badaj kontrolnie wzrok, prawidłowo protezuj wzrok (okulary).
  5. Unikaj nagłych zmian światła, przechodząc ze światła do ciemności lub w drugą stronę zatrzymaj się dając czas oczom na dostosowanie się do zmiany.
  6. Noś odpowiednie obuwie, na płaskiej, gumowej (nie plastikowej) podeszwie.

Opracowano na podstawie:

  1. Kornelia Kędziora-Kornatowska Marta Muszalik, Pielęgnowanie osób w starszym wieku PZWL, 2018,
  2. Elżbieta Rutkowska, Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, PZWL, 2018.

Pliki do pobrania:

Profilaktyka-ryzyka-upadkow-w-domu.pdf

Profilaktyka-ryzyka-upadkow-w-szpitalu.pdf

Spieszymy do Was ze świetną informacją! Wyciągnijcie kalendarze i koniecznie zapiszcie tę datę: 5 października 2024 r.
To właśnie wtedy odbędzie się OSTATNIA w tym roku Biała Sobota!
Z wielką przyjemnością zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w Dniu Zdrowia ze Szpitalem Miejskim w Rudzie Śląskiej. Przygotowaliśmy dla Was masę atrakcji i stanowisk. Każdy, niezależnie od wieku, z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Oto program wydarzenia:

  • pomiar ciśnienia, tętna i poziomu cholesterolu w punkcie kardiologicznym
  • porady dietetyczne
  • porady rehabilitacyjne
  • fizjoterapia uroginekologiczna
  • porady diabetologiczne wraz z pomiarem poziomu cukru we krwi
  • punkt profilaktyki udarowej
  • punkt pulmonologiczny ze spirometrią
  • porady psychologiczne dla rodziców
  • porady logopedyczne
  • porady podologiczne
  • porady dermatologiczne i badanie znamion
  • pierwsza pomoc
  • badanie słuchu
  • mammografia dla kobiet w wieku 45-74 lata, które w ciągu ostatnich dwóch lat nie miały wykonywanego tego badania (badania wykonuje Fundacja „Godula Hope”)
  • Szkoła Rodzenia, pielęgnacja noworodka, porady laktacyjne
  • nauka samobadania piersi
  • rejestracja Dawców do DKMS
  • sprzęt medyczny
  • punkt NFZ
  • punkt DepilConcept
  • profilaktyka uzależnień (alko- i narkogoogle)
  • kiermasz prac naszych pacjentów
  • gry, zabawy i atrakcje dla dzieci (m.in. odwiedziny Rudzkiego Batmana, możliwość obejrzenia z bliska wozu strażackiego i radiowozu).

Wydarzenie odbędzie się 5 października w Bielszowicach przy ul. Głównej 11. Nie może Was tam zabraknąć!

Biała Sobota – REGULAMIN

Szanowni Pacjenci/Opiekunowie

Zachęcamy do wypełnienia poniższej ankiety dotyczącej oceny pracy naszego Szpitala, poradni specjalistycznych oraz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zgodnie z Państwa odczuciami. Ankieta jest anonimowa a zebrane informacje pomogą nam w doskonaleniu jakości pracy i podwyższeniu jakości usług medycznych. Wypełnienie poniższej ankiety polega na zaznaczeniu wybranej odpowiedzi i dopisaniu własnych uwag Państwa w miejscu pozostawionym specjalnie do tego celu.

Linki:

Badanie satysfakcji Pacjenta Poradni Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NOL) 2024

Badanie satysfakcji Pacjenta Poradni Specjalistycznych 2024

Badanie satysfakcji Pacjenta Oddziału dotycząca Izby Przyjęć i oddziałów łóżkowych 2024

Badanie satysfakcji Pacjenta Oddziału Pediatrycznego 2024

Raport z badania ankietowego 2022

Raport z badania ankietowego 2023

Cennik świadczeń komercyjnych wykonywanych w tut. Szpitalu do pobrania TUTAJ

UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

  • do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
  • przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
  • przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych,
  • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
  • na informatycznym nośniku danych.

Zgodnie z art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku oraz na informatycznym nośniku danych podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy.

Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej można złożyć osobiście lub telefonicznie w Dziale Metodyczno – Organizacyjnym pod numerem 32 779 59 18. Dopuszcza się udostępnianie dokumentacji medycznej uprawnionym osobom na podstawie wniosku złożonego za pomocą platformy EPUAP pod warunkiem zachowania formy pisemnej wniosku i zawarcia w nim:

  1. Imienia i nazwiska pacjenta, którego dotyczy wniosek;
  2. Zakresu wnioskowanej dokumentacji;
  3. Oświadczenia o byciu przedstawicielem ustawowym pacjenta (w przypadku, gdy osobą odbierającą dokumentację ma być przedstawiciel ustawowy pacjenta);
  4. Podpisanego przez uprawnioną osobę oświadczenia o upoważnieniu do odbioru dokumentacji przez osobę upoważnioną zawierającego określenie imienia i nazwiska tej osoby (w przypadku gdy osobą odbierającą dokumentację ma być inna osoba niż pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy);
  5. Podpisu pacjenta lub przedstawiciela ustawowego;

Odbiór wyciągu, odpisu, kopii dokumentacji medycznej jest możliwy w Dziale Metodyczno – Organizacyjnym w dni robocze w godzinach od 07:30 do 14:00.

Osoby zgłaszające się po odbiór dokumentacji są zobowiązane posiadać przy sobie dokument tożsamości (dowód osobisty).

OGŁOSZENIE O WYDANIU ARCHIWALNEJ DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

Informacje Dla Obywateli Ukrainy / Інформація для громадян України

W ramach działań w związku z kryzysem humanitarnym w Ukrainie, dla pacjentów przybywających do Polski oraz pracowników medycznych Biuro Rzecznika Praw Pacjenta opracowało materiały edukacyjne dotyczące m.in. praw pacjenta w języku ukraińskim.

У рамках реагування на гуманітарну кризу в Україні, Офіс Омбудсмена пацієнтів розробив освітні матеріали українською мовою, в тому числі про права пацієнтів, для пацієнтів, які прибувають до Польщі, та медичних працівників.

INFORMACJE DLA OBYWATELI UKRAINY / ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ – Rzecznik Praw Pacjenta – Portal Gov.pl

Ulotka prawa pacjenta w języku ukraińskim

Plakat praw pacjenta
    1. Informacja o wpływie działalności wykonywanej przez jednostkę organizacyjną na zdrowie ludzi i na środowisko

    Podstawa prawna: ustawa Prawo atomowe / Dz.U. 2019 poz. 1792/ zgodnie z art. 32c pkt.2

    Jednostka wykonuje działalność związaną z narażeniem na promieniowanie jonizujące w celach medycznych, polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu: badań rentgenodiagnostycznych i zabiegów z zakresu radiologii zabiegowej zgodnie z:

    DECYZJA nr 9 z dnia 15.02.2019 r

    W Jednostce w ramach Zakładu Diagnostyki Obrazowej działają następujące pracownie rentgenowskie posiadające zezwolenia na uruchomienie pracowni i stosowanie aparatów:

        • Pracownia RTG Bielszowice – Decyzja Nr 114/2010 z dnia 30.03.2010r na uruchomienie pracowni, w której zainstalowano aparat RTG – diagnostyczny PHILIPS DUO-DIAGNOST posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 115/2010r z dnia 30.03.2010r

        • Pracownia RTG Godula – Decyzja Nr 120/2010r z dnia 30.03.2010r na uruchomienie pracowni, w której zainstalowano aparat RTG – diagnostyczny MECALL ARGOSTAT PLUS TSH posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 121/2010r z dnia 30.03.2010r

        • Pracownia TK – Decyzja Nr 602/2022 r z dnia 23.12.2022 r na uruchomienie pracowni, w której zainstalowano tomograf komputerowy Somatom go. Top firmy SIEMENS posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 603/2022 r z dnia 23.12.2022 r

    W jednostce wykorzystuje się również następujące urządzenia wytwarzające promieniowanie jonizujące:

    Aparaty przyłóżkowe

        • Aparat jezdny do wykonywania zdjęć przyłóżkowych MAC firmy General Medical Merate posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 183/2021r z dnia 19.06.2020r

        • Aparat jezdny do wykonywania zdjęć przyłóżkowych POLYMOBIL PLUS firmy SIEMENS posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 337/2018r z dnia 07.09.2018r

        • Aparat jezdny do wykonywania zdjęć przyłóżkowych Optima XR 240 firmy GE posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 601/2022r z dnia 23.12.2022 r

    oraz aparaty wykorzystywane w radiologii zabiegowej

        • Aparat RTG typu ramie C -SIREMOBIL 2000 – 2/17 skopia z TV firmy SIEMENS posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 111/2010r z dnia 30.03.2010r

        • Aparat RTG typu ramie BV LIBRA firmy PHILIPS posiadający zezwolenie na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego

    Decyzja Nr 113/2010r z dnia 30.03.2010r

    W Jednostce przed uruchomieniem pracowni i uruchomieniem aparatów były wykonane pomiary rozkładu mocy dawki promieniowania X w otoczeni aparatów – na podstawie wyników stwierdzono ze dawka graniczna promieniowania jonizującego nie przekracza 1mSv/rok dla pomieszczeń ogólnodostępnych oraz 3 mSv/rok dla pomieszczeń pracowni poza gabinetem.

    Jednostka podlega kontroli Śląskiemu Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu w Katowicach, 40-957 Katowice, ul. Raciborska 39 – Oddział Higieny Radiacyjnej.

    Pracownicy Szpitala pracujący w narażeniu na promieniowanie jonizujące zostali zaliczeni do Kategorii B narażenia oraz objęci są osobistą kontrolą dozymetryczną, którą prowadzi Instytut Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. W ciągu minionych 12 miesięcy (od 01/01/2021 do 31/12/2021) zmierzona dawka efektywna wyniosła poniżej 0,1 mSv.

    Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie dawek granicznych promieniowania jonizującego

    / Dz.U z 2005 poz.168/ dopuszcza wartość narażenia na promieniowanie jonizujące:

    – pracownicy: 20 mSv/rok;

    – ogół ludności : 1mSv/rok.

    Podczas wykonywania procedur radiologicznych przestrzega się następujących zasad postępowania: ogranicza się liczbę projekcji, czas ekspozycji oraz rozmiary wiązki promieniowania jonizującego padającej na ciało pacjenta do wartości niezbędnych dla uzyskania żądanej informacji, a także stosuje się osłony osobiste chroniące przed promieniowaniem jonizującym części ciała i narządy pacjenta niebędące przedmiotem badania.

    Uwaga:

      • na podstawie zmierzonych i obliczonych dawek stwierdza się, że działalność w minionych 12 miesiącach nie miała negatywnego wpływu na zdrowie ludzi i środowisko.

      • Stosowane urządzenia radiologiczne nie uwalniają do środowiska substancji promieniotwórczych

Kwartalnik

11.05.2023 – Pobierz 

07.08.2023 – Pobierz 

09.11.2023 – Pobierz

31.12.2023 – Pobierz

30.04.2024 – Pobierz

25.07.2024 – Pobierz

05.11.2024 – Pobierz

Monitoring wizyjny

W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów oraz personelu Szpital stosuje całodobową obserwację pomieszczeń ogólnodostępnych za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring wizyjny). Kamery zainstalowane są w ciągach komunikacyjnych: korytarze, klatki schodowe, windy, hole.

Dostęp do bieżącego podglądu z kamer oraz nagrań monitoringu posiada wyłącznie upoważniony personel Szpitala. Nagrania monitoringu Szpital przetwarza tylko do celów, dla których zostały zapisane. Mogą one zostać udostępnione organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

Wszystkie obszary monitorowane Szpital oznacza w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków oraz informacji o przetwarzaniu danych osobowych.

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

Niniejsze zasady obowiązują od dnia 25 maja 2018r. do odwołania i realizują obowiązek prawny wynikający z art. 13 – 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwany RODO/GDPR).

Administrator Danych I Inspektor Ochrony Danych

Administratorem Państwa Danych jest Spółka Szpital Miejski w Rudzie Śląskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej (41-703) ul. Wincentego Lipa 2

Jako Administrator Danych, jesteśmy odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa Państwa danych osobowych, sposób ich wykorzystywania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkich dodatkowych informacji możecie Pastwo zasięgnąć u Inspektora Ochrony Danych pod adresem sekretariat@szpitalruda.pl lub listownie na adres podany jako adres siedziby firmy.
Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest pan Tomasz Banasik – iod@szpitalruda.pl

Bezpieczeństwo Danych

W celu zagwarantowania bezpieczeństwa Państwa danych, przeprowadziliśmy Ocenę Skutków Przetwarzania danych osobowych uwzględniając ryzyka związane z ich przetwarzaniem oraz analizę ryzyka dla stosowanych przez nas zabezpieczeń.

Państwa dane nie są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (UE) oraz nie stosujemy w stosunku do nich profilowania.

Kategorie Zbieranych Danych Osobowych

Aktualnie, w związku z prowadzoną przez nas działalnością informujemy, że przetwarzanym (lub możemy przetwarzać) dane osobowe w następujących procesach:

  • Dane osobowe naszych pacjentów

    • Dane te przetwarzamy w celu świadczenia wszystkich naszych usług, realizacji celów profilaktyki zdrowotnej i leczenia na podstawie i w zakresie zawartym w przepisach prawa, w szczególności ustawy o działalności leczniczej oraz o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.

    • Wszystkie informacje dotyczące konkretnych osób lub klientów będziemy przetwarzali przez okres wymagany w przepisach prawa, aktualnie stanowiący od dziesięciu do trzydziestu lat.

    • Posiadane przez nas w tym obszarze Państwa dane osobowe mogą zostać przekazane innym podmiotom współpracującym z nami wyłącznie w celu realizacji specjalistycznych badań, na zasadach dających pełną gwarancję bezpieczeństwa przekazywanych informacji.

  • Dane osobowe osób upoważnionych do informacji i dokumentacji medycznej naszych pacjentów

    • Dane te posiadamy w celu prawidłowego i bezpiecznego informowania osób o stanie zdrowia naszych pacjentów. Przetwarzanie tych danych odbywa się na podstawie przepisów prawa, w szczególności ustawie o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, wyłącznie za zgodą pacjentów (właścicieli danych).

    • Wszystkie informacje dotyczące konkretnych osób lub klientów będziemy przetwarzali przez okres wymagany w przepisach prawa, aktualnie stanowiący od dziesięciu do trzydziestu lat.

    • Posiadane przez nas w tym obszarze Państwa dane osobowe nie będą przekazywane żadnym innym odbiorcom.

  • Dane osobowe naszych podwykonawców oraz osób wskazanych do współpracy.

    • Dane te przetwarzamy w celu możliwości świadczenia usług, realizacji zamówień publicznych zgonie z obowiązującymi przepisami prawa oraz prawidłowej współpracy z podwykonawcami.

    • Wszystkie informacje dotyczące konkretnych osób lub klientów będziemy przetwarzali przez okres świadczenia umowy oraz pięć lat po jego wygaśnięciu, jednak nie której niż wymagają tego przepisy prawa (o ile takie mają zastosowanie).

    • Posiadane przez nas w tym obszarze Państwa dane osobowe nie będą przekazywane żadnym innym odbiorcom.

  • Informacje o kontrahentach

    • Dane te przetwarzamy w celu wywiązania się z obowiązków prawnych, takich jak np. ustawa o rachunkowości i to te przepisy stanowią podstawę do przetwarzania przez nas danych przez okres sześciu lat (zgodnie z aktualnym stanem prawnym pięć pełnych lat).

    • Posiadane przez nas w tym obszarze Państwa dane osobowe nie będą przekazywane żadnym innym odbiorcom.

  • Informacje o naszych pracownikach oraz kandydatach do pracy

    • Dane te przetwarzamy w celu wywiązania się z obowiązków prawnych, takich jak np. ustawa kodeks pracy i to te przepisy stanowią podstawę do przetwarzania przez nas danych przez okres wymagany prawem.

    • Dane dotyczące kandydatów do pracy posiadamy dzięki wyrażonym nam zgodą i przetwarzamy jest przez czas prowadzenia rekrutacji. Niemniej w sytuacji kiedy wyrażacie Państwo zgodę na potrzeby przyszłych rekrutacji możemy je zatrzymać na okres jednego roku.

    • Posiadane przez nas w tym obszarze Państwa dane osobowe nie będą przekazywane żadnym innym odbiorcom.

  • Monitoring

    • Dane pochodzące z monitoringu wizyjnego przetwarzamy w celu ochrony osób i mienia, uważając to za swój usprawiedliwiony cel.

    • Wszystkie zbierane w ten sposób dane przechowywane są przez okres jednego miesiąca. Gwarantujemy Państwu że nagrania te nie będą przekazywane żadnym innym odbiorcom oraz nie są dostępne dla pracowników.

  • Inne dane powierzone nam w celu realizacji umów o współpracy

    • W naszych zasobach znajdują się również inne dane osobowe w stosunku do których nasz Szpital nie jest Administratorem Danych, ale jako podwykonawcy innych jednostek medycznych realizujemy dla nich różne zlecenia i badania.

    • Jako podmiot przetwarzający dane osobowe pozyskane w drodze realizacji umowy przetwarzamy wyłącznie przez czas obowiązywania nas umów oraz ściśle na zasadach w nich opisanych.

    • W każdym z wymienionych przypadków staramy się, aby posiadane przez nas dane były aktualne i porwane, a mając na uwadze Państwa prywatność wszystkie informacje stanowiące dane osobowe minimalizujemy w stopniu umożliwiającym nam ich prawidłowe przetwarzanie.

    • Lista odbiorców, którym mogą być powierzane lub udostępniane dane osobowe dostępna jest w siedzibie firmy. Na pisemny wniosek możliwy jest wgląd do tej listy.

Prawa Osób W Zakresie Danych Osobowych

Na każdym etapie przetwarzania przez nas danych, mają Państwo prawo do:

  • dostępu do swoich danych, w tym uzyskania informacji o zakresie przetwarzanych przez nas danych oraz uzyskania kopii tych danych,

  • modyfikacji i poprawienia swoich danych, w tym jeżeli nie będą zachodziły inne prawne przeciwskazania do ograniczenia ich zakresu przetwarzania,

  • całkowitego usunięcia swoich danych (,,prawo do bycia zapomnianym”), jeżeli nie będą zachodziły inne przeciwskazania prawne,

  • niepodlegania automatycznym decyzjom opartym na profilowaniu,

  • wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzanych danych osobowych (w tym wycofania zgody),

  • przeniesienia danych do innego Administratora Danych, jeśli dane przetwarzane są w związku z udzieloną zgodą lub zawartą umową.

Sposób Realizacji Praw

W celu zapewnienia prawidłowej obsługi Państwa zapytań oraz zachowania należytej staranności podczas ich obsługi ustandaryzowaliśmy formularz, za pomocą którego możecie Państwo wytępić z wnioskiem o realizację swoich praw. Wniosek możecie Państwo pobrać bezpośrednio ze strony regulaminu, łącze do dokumentu znajduje się na dole strony. Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją wypełniania wniosku. Jego prawidłowe uzupełnienie umożliwi nam szybką realizację zapytania.

Uzupełnione wnioski możecie Państwo składać osobiście lub za pomocą poczty na podany przez nas adres siedziby, lub pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@szpitalruda.pl przesyłając podpisany elektronicznie wniosek lub skan ręcznie podpisanego dokumentu.

Każdy złożony przez Państwa wniosek rozpatrywany jest indywidualnie i w stosunku do obowiązujących przepisów prawa. Przypominamy, że możliwość skorzystania z konkretnego uprawnienia może zależeć od podstawy prawnej, wykorzystywanej w ściśle określonym celu przetwarzania Państwa danych oraz, np. czy przetwarzanie danych nie jest uzależnione od wykonania umowy lub usługi.

Państwa wnioski będą realizowane bez zbędnej zwłoki, maksymalnie w terminie miesiąca od ich otrzymania, niemniej możliwe jest, że z uwagi na charakter wniosku nie będziemy w stanie dotrzymać tego terminu, w takiej sytuacji zostaną Państwo powiadomieni o zaistniałym opóźnieniu oraz jego przyczynach. Analogicznie, gdyby zaszły takie okoliczności poinformujemy Państwa o powodach odmowy przyjęcia i realizacji wniosku.

Informujemy, że pierwszy wniosek jest realizowany bez opłat, niemniej w sytuacji kiedy Państwa wnioski byłyby nieuzasadnione lub nadmierne zastrzegamy sobie prawo do pobierania opłaty za ponowne udzielenie informacji. O wysokości opłaty, lub jakichkolwiek innych przyczynach przez wzgląd na które nie będziemy w stanie zrealizować Państwa wniosku zostaniecie bezzwłocznie poinformowani.

Dodatkowo, w celu zagwarantowania bezpieczeństwa przekazywanych informacji, w sytuacji kiedy nie będziemy w stanie prawidłowo Państwa zidentyfikować jako osoby upoważnione do odbioru danych zastrzegamy sobie prawo do zmiany sposobu dostarczenia informacji, o czym zostaniecie Państwo poinformowani.

W przypadku realizacji prawa do przenoszenia danych, Administrator Danych dokona bezpośredniego przesłania tych danych do innego Administratora Danych, o ile będzie istniała techniczna możliwość. Osoba wnioskująca o realizację tego prawa zostanie poinformowana o decyzji co do możliwości przeniesienia.

Wniosek o realizację praw – XLSX

„Zasady kontaktu pacjentów hospitalizowanych w szpitalu:

  1. Zalecane godziny odwiedzin to 08:00-20:00,

  2. Odwiedzanie pacjentów ciężko chorych, jak również będących w salach pooperacyjnych jest dozwolone jedynie za zgodą lekarza prowadzącego lub lekarza dyżurnego,

  3. Pacjentów izolowanych z przyczyn epidemiologicznych można odwiedzać po uzyskaniu zgody z oddziału i po przeszkoleniu oraz zastosowaniu odpowiednich procedur,

  4. Osoby odwiedzające proszone są o:

    – niesiadanie na łóżkach pacjentów,
    – niezakłócanie porządku organizacyjnego na oddziale,
    – zachowanie ciszy,
    – dostosowanie się do poleceń personelu,

  5. Realizacja prawa do kontaktu z osobami najbliższymi podczas pobytu w szpitalu nie może kolidować z ciszą nocną, czynnościami leczniczymi i wydawaniem posiłków

  6. Ograniczenia kontaktu pacjenta z najbliższymi (w szczególnych przypadkach) lub ich zakaz może być zlecony przez Prezesa Zarządu

  7. Na terenie szpitala obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, spożywania, dostarczania alkoholu i innych środków odurzających.”

Parking

Brama wjazdowa na parking Szpitala została usytuowana przy ulicy Emanuela Imieli, natomiast wyjazdowa przy ulicy Wincentego Lipa.

Ruch pojazdów na terenie dróg wewnętrznych Szpitala jest jednokierunkowy i odbywa się zgodnie z umieszczonym oznakowaniem pionowym i poziomym, na zasadach określonych przepisami Prawa o ruchu drogowym, stosownym regulaminem oraz decyzjami i poleceniami wydanymi przez Zarząd Szpitala. Na całym obszarze zlokalizowane zostały wydzielone miejsca postojowe dla karetek Zespołów Ratownictwa Medycznego, samochodów osobowych oraz samochodów osobowych osób niepełnosprawnych.

Istnieje możliwość płatności kartą.

CENNIK STANDARDOWY

ZA PIERWSZE 30 MINUT: BEZPŁATNIE

ZA KAŻDĄ ROZPOCZĘTĄ GODZINĘ: 6,00 ZŁ

OPŁATA ZA ZAGUBIENIE BILETU: 200,00 ZŁ

CENNIK ABONAMENTOWY/MIESIĄC

OPŁATA ABONAMENTOWA DLA PERSONELU: 25,00 ZŁ

WJAZD I PRZEBYWANIE NA TERENIE SZPITALA JEST PŁATNY DLA WSZYSTKICH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH ZA WYJĄTKIEM:

1. Wszystkich pojazdów samochodowych przebywających na terenie Szpitala do 30 minut.

2. Pojazdów uprzywilejowanych, takich jak karetki Pogotowia Ratunkowego, karetki przewozowe, policja, straż pożarna, pogotowie gazownicze, energetyczne, ciepłownicze, żandarmeria wojskowa oraz odpowiednio oznakowane pojazdy Szpitala.

3. Pojazdów samochodowych upoważnionych do wyjazdu na podstawie wydanego przez Administrację identyfikatora – karty abonamentowej lub za potwierdzeniem na pobranym bilecie przez Administrację Szpitala.

Regulamin korzystania z dróg wewnętrznych i miejsc postojowych – PDF

Prawo pacjenta do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych potwierdzane jest poprzez udostępniany przez Narodowy Fundusz Zdrowia system eWUŚ.

Informujemy, że mogą wystąpić sytuacje, gdy prawo Pacjenta do świadczeń nie zostanie potwierdzone przez ww. system pomimo jego posiadania – w przypadku takim Pacjent zostanie poproszony o okazanie dokumentu potwierdzającego takie prawo (np. legitymacja emeryta lub rencisty, wydawany przez pracodawcę, aktualnie potwierdzony raport miesięczny ZUS RMUA, aktualne zaświadczenie z urzędu pracy o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego).

W przypadku gdy system nie potwierdza uprawnień Pacjenta i nie posiada on przy sobie stosownego dokumentu może wypisać przygotowany przez NFZ druk oświadczenia o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.

PORÓD W NASZYM SZPITALU

Szanowni Państwo, poniżej przedstawiamy szereg informacji dotyczących porodu w naszym Szpitalu. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu: 32 344 07 53.

 1. Jak przygotować się do porodu?

Podczas przyjęcia do Szpitala konieczne jest posiadanie następujących dokumentów:

Karta Ciąży;

oryginalny wynik grupy krwi;

wynik badania GBS;

dowód osobisty;

wypisy ze szpitali z okresu ciąży;

wyniki badań z okresu ciąży, inne istotne dokumenty medyczne np. wyniki konsultacji specjalistycznych;

karta konsultacji do znieczulenia do porodu;

plan porodu (wypełniony wcześniej; dostępny do pobrania na naszej stronie);

NIP pracodawcy lub własny w przypadku działalności.

Proponowana wyprawka dla mamy:
• leki, które przyjmujesz (opcjonalnie), glukometr, jeśli posiadasz swój, w celu zachowania ciągłości pomiarów;
• podkłady jednorazowe (90×60): 2 paczki, podpaski po porodzie: 2-3 paczki, ręczniki jednorazowe, papier toaletowy;
• butelka filtrująca, coś słodkiego do picia, np.: coca-cola;
• coś słodkiego i lekkiego do zjedzenia: czekolada, landrynki, jogurt, owoc;
• 3 koszule, szlafrok, skarpetki, kapcie, klapki pod prysznic;
• 2 duże ręczniki, jeden mały;
• przybory toaletowe;
• talerzyk, kubek, sztućce;
• majtki poporodowe (z siateczki, nie z fizeliny!)
• balsam ochronny do ust;
• oliwka do masażu;
• wkładki laktacyjne, biustonosz laktacyjny;
• inne mniej lub bardziej przydatne drobiazgi: telefon komórkowy z ładowarką, ulubioną poduszkę, książki i czasopisma, drobne pieniądze.

Proponowana wyprawka dla dziecka:
• pieluszki jednorazowe;
• chusteczki nawilżane;
• krem do pupy.

Proponowana wyprawka dla partnera:
• coś do zjedzenia i picia;
• wygodne ubranie i zmienne obuwie

W razie pytań dotyczących proponowanych wyprawek prosimy o kontakt pod numerem: 32 344 07 53.

2. Poród siłami natury

Warunki uczestnictwa osoby towarzyszącej przy porodzie:

  • podczas przebywania na sali porodowej osoba towarzysząca stosuje fartuch ochronny (otrzyma go w szpitalu od personelu sali porodowej), a także obuwie zmienne. Osoba towarzysząca przebiera się, dezynfekuje ręce;
  • po wejściu na salę porodową osoba towarzysząca nie powinna jej opuszczać;

3. Poród przez cesarskie cięcie

Poród przez cięcie cesarskie odbywa się jako zabieg planowy lub w trybie nagłym. Pacjentka jest przygotowywana do zabiegu oraz konsultowana przez anestezjologa w kwestii znieczulenia. Zabieg trwa ok. 40-50 minut, dziecko pojawia się wcześniej po ok. 15-20 minutach. Pacjentka po cięciu cesarskim przekazywana jest na oddział położniczy celem dalszej obserwacji.

4. Kangurowanie

W naszym Szpitalu jest możliwość kangurowania przez ojców dzieci urodzonych przez cięcie cesarskie. Osoba chętna do kangurowania nie może mieć żadnych objawów infekcji. W momencie przekazania pacjentki na blok operacyjny zakwalifikowany partner, po sygnale od personelu Oddziału Położniczego, udaje się na salę do kangurowania, gdzie w kontakcie skóra do skóry z dzieckiem oczekuje na powrót partnerki z sali operacyjnej. Wspólny pobyt na sali porodowej mamy, taty i dziecka trwa do dwóch godzin od pojawienia się noworodka. Po tym czasie pacjentka wraz z dzieckiem trafia na salę na oddziale położniczym.

5. Zespół Porodowy

Zespół Porodowy obejmuje 4 oddzielne pokoje porodowe z węzłami sanitarnymi i prysznicami. Dodatkowo jest jedna sala, na której znajduje się wanna z możliwością odbycia porodu do wody. W obrębie sali porodowej znajduje się blok operacyjny do nagłych cięć cesarskich oraz pokój przedporodowy. Każda sala porodowa wyposażona jest w łóżko z możliwością dostosowania do każdej sytuacji, zapewnia bezpieczeństwo podczas porodu. Na salach znajdują się również sprzęty, które pomagają w przyjmowaniu wygodnej pozycji w trakcie porodu: piłki porodowe, worki sako, materace, piłeczki do masażu.

Posiadamy wykwalifikowany personel, który dostosowuje opiekę do potrzeb pacjentki, tak aby zachować poczucie bezpieczeństwa, intymności i godności.

Istnieje także możliwość odwiedzenia bloku porodowego w naszym Szpitalu przed porodem, w trakcie którego nasz personel odpowie na wszelkie pytania. Nie ma konieczności umawiania konkretnego terminu, wystarczy zadzwonić na blok w dniu przybycia, by ustalić dogodną godzinę, tel. 32 344 07 53.

Pomocny w pracy położnej z rodząca jest Plan porodu(Kliknij by pobrać)

Oferujemy rożne metody łagodzenia bólu porodowego:

  • pozycje wertykalne;
  • masaż;
  • akupresura;
  • imersja wodna;
  • aromaterapia;
  • aparat TENS;
  • muzykoterapia;
  • poród w wodzie;
  • znieczulenie zewnątrzoponowe;
  • gaz medyczny (mieszanina podtlenku azotu + tlen);
  • środki farmakologiczne rozkurczowe oraz przeciwbólowe.

6. Szkoła Rodzenia „Rodzić po Rudzku”

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przyszłych mam, stworzyliśmy Szkołę Rodzenia, w której przyszli rodzice pod okiem położnych przygotowują się do porodu, pielęgnacji noworodka i laktacji.

W murach naszego Szpitala, w sali Szkoły Rodzenia, położne pracujące na sali porodowej, oddziale noworodkowym i w Banku Mleka Kobiecego obalają wszelkie mity i przedstawiają same fakty. Nasze zaangażowanie, pasja, ogromna wiedza i doświadczenie pozwalają przygotować przyszłych rodziców do najważniejszej roli ich życia.

Zajęcia odbywają się w przytulnej sali. Do dyspozycji kursantów mamy wygodne worki sako, piłki oraz materace. Ćwiczymy pielęgnację noworodka na czterech specjalnie do tego przystosowanych stanowiskach. Do kąpieli wykorzystujemy wanienkę, a także wiaderko.

Spotykamy się w kameralnym gronie 5-6 par, co pozwala poświęcić każdej parze odpowiednią ilość czasu.

Kurs trwa 7 tygodni i obejmuje 7 spotkań, z których każde trwa 1 godz. 45 min. Zajęcia składają się z wykładów oraz z części praktycznej zgodnej z tematem zajęć. Poniżej prezentujemy program:

I. Poród cz. I

– wyprawka do szpitala, co pakujemy, co nam się przyda, a co jest zbędne;
– plan porodu;
– przygotowanie krocza do porodu;
– rola osoby towarzyszącej przy porodzie;
– zwiastuny zbliżającego się porodu – czyli kiedy jedziemy do szpitala;
– znieczulenie do porodu;

II. Poród cz. II

– przyjęcie na salę porodową;
– przygotowanie do porodu – lewatywa, golenie krocza;
– omówienie przebiegu porodu;
– wizyta na sali porodowej;

III. Poród cz. III

– nauka oddychania;
– łagodzenie bólu porodowego;
– pozycje wertykalne;
– poród w wodzie;
– poród w znieczuleniu;

IV. Noworodek

– pierwsze chwile na świecie;
– stany przejściowe u noworodka;
– pielęgnacja noworodka – zmiana pieluszek, kąpiel w wanience i wiaderku;
– prawidłowa technika podnoszenia i noszenia noworodka;

V. Karmienie naturalne

– dlaczego warto karmić piersią;
– techniki i pozycje przystawiania;
– fakty i mity na temat laktacji;

VI. Połóg i cięcie cesarskie

– co to jest połóg;
– pielęgnacja krocza po porodzie;
– kształtowanie się rodziny – oczekiwania a rzeczywistość;
– baby blues i depresja poporodowa;
– cięcie cesarskie – czym jest, kiedy jest wykonywane;

VII. Modelowe wsparcie laktacji

– Bank Mleka Kobiecego;
– samobadanie piersi;
– dobór laktatora;
– prawidłowy dobór biustonosza;

Zajęcia w Szkole Rodzenia są bezpłatne, a wszystkich chętnych między 22-23 tygodniem ciąży prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem 502 113 894.

Zasady sprawowania oraz wykaz czynności wykonywanych w ramach dodatkowej opieki nad pacjentem oparte o obowiązujące zapisy Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw pacjenta.


1. Opieka nad pacjentem może być sprawowana pod warunkiem niezakłócania prawidłowego udzielania świadczeń zdrowotnych oraz pod warunkiem okazywania szacunku dla praw pozostałych pacjentów.
2. Dodatkową opiekę sprawuje osoba wskazana przez pacjenta lub będąca opiekunem prawnym lub opiekunem faktycznym na podstawie stosownego oświadczenia.
3. Osoba wskazana przez rodzącą może uczestniczyć i sprawować dodatkową opiekę pielęgnacyjna, w Szpitalu w trakcie ciąży, porodu odbywającego się drogami natury oraz połogu.
4. Osoba sprawująca dodatkową opiekę nie może bez zgody personelu medycznego podawać pacjentowi żadnych leków, suplementów diety, ziół itp., oraz produktów żywnościowych niezaakceptowanych przez personel medyczny.
5. Osoba sprawująca dodatkową opiekę musi uzgodnić wykonanie danej czynności z pielęgniarką lub położna oraz wykonać je po uzyskaniu instruktażu i edukacji i w tym zakresie.
6. Dodatkowej opieki nie mogą sprawować osoby nietrzeźwe, osoby z objawami infekcji, osoby nie przestrzegające zasad higieny.
7. Osoba sprawująca dodatkową opiekę ma obowiązek zgłoszenia pielęgniarce lub położnej fakt przybycia i opuszczenia szpitala
8. Osoba sprawująca dodatkowe opiekę nad pacjentem nie może żądać od Spółki wynagrodzenia z tego tytułu
9. W celu zapewnienia pacjentom innym prawa do zachowania prywatności oraz ze względu na organizację pracy w oddziale, osoby bliskie sprawujące opiekę nad pacjentem
zobowiązane są:

  • przestrzegać regulaminu oddziału.
  • uszanować innych pacjentów leżących na sali, nie przeszkadzać im i nie absorbować zbytnio swoją obecnością,
  • nie komentować i nie wykazać opinii na temat stanu zdrowia innych pacjentów.
  • opuścić salę chorych na czas wykonywania czynności medycznych u pacjentów.
  • w razie zaobserwowania niepokojących objawów u innych pacjentów wezwać pomoc medyczną(lekarz/pielęgniarka),

W razie wątpliwości skonsultować wykonywanie czynności z personelem medycznym.

Wykaz czynności, które mogą b wykonywane w ramach dodatkowej opieki.

Czynności związane z utrzymaniem właściwego stanu higieny:

  • kąpiel/mycie pacjenta w łazience,
  • toaleta ciała w łóżku,
  • mycie głowy w łóżku,
  • podanie basenu,
  • kaczki,
  • zmiana pampersa,
  • ścielenie łóżka bez zmiany bielizny pościelowej,
  • ścielenie łóżka ze zmianą bielizny (pościelowej, osobistej),
  • wymiana worka stomijnego

Czynności związane ze sprawnością ruchową:

  • pomoc przy wstawaniu z łóżka,
  • pomoc przy chodzeniu,
  • pomoc w zapewnianiu wygodnej pozycji siedzącej,
  • obracanie na bok,
  • pomoc w zmianie pozycji,
  • zastosowanie udogodnień w łóżku,
  • wykonywanie ćwiczeń biernych w łóżku,
  • transport wózkiem inwalidzkim.

Czynności związane z karmieniem i pojeniem pacjenta:

  • pomoc w karmieniu,
  • zwilżanie ust,
  • toaleta jamy ustnej,
  • pomoc w podawaniu płynöw do picia.

W PRZYPADKU ODDZIAŁU PERINATOLOGII, GINEKOLOGII I POŁOŻNICTWA DODATKOWO:

  • towarzyszenie pacjentce,
  • obecność przy porodzie.

Posługę duszpasterską w Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej – Goduli sprawuje kapelan z rzymskokatolickiej parafii Ścięcia św. Jana Chrzciciela w Rudzie Śląskiej – Goduli.

Kontakt:

  • Komórka – 609 345 468
  • Parafia Ścięcia św. Jana Chrzciciela – 32 248 13 85


Duszpasterstwo w szpitalu:

Odwiedziny chorych w salach: codziennie rano (Komunia Święta, okazja do Spowiedzi Świętej, udzielanie Sakramentu Chorych, możliwość umówienia się na indywidualną rozmowę).

Msze Święte w Kaplicy Szpitalnej:

Niedziela i Uroczystości – godz. 7:00.
Wtorek – godz. 19:00 (Msza Święta i różaniec)
Czwartek – godz. 19:00 (Msza Święta)

W sprawach nagłych (zagrożenie życia, chrzest dziecka) po telefonicznym umówieniu.

Posługę duszpasterską w Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej – Bielszowicach sprawuje kapelan z rzymskokatolickiej parafii Ducha Świętego w Rudzie Śląskiej – Czarny Las.

Kontakt:

  • Komórka – 602 692 208
  • Parafia Ducha Świętego – 32 248 74 79


Duszpasterstwo w szpitalu:

Odwiedziny chorych w salach: codziennie rano (Komunia Święta, okazja do Spowiedzi Świętej, udzielanie Sakramentu Chorych, możliwość umówienia się na indywidualną rozmowę).

Msze Święte w Kaplicy Szpitalnej:

  • Niedziela i Uroczystości – godz. 7:00.

W sprawach nagłych (zagrożenie życia, chrzest dziecka) po telefonicznym umówieniu.

CERKIEW PRAWOSŁAWNA
ul. Kilińskiego 39
41-200 Sosnowiec
tel. kontaktowy (32) 266-07-79
www.sosnowiec.cerkiew.pl

PARAFIA EWANGELICKO-AUGSBURSKA
ul. Warszawska 18
40-006 Katowice
tel. kontaktowy (32) 253-99-81
www.katowice.luteranie.pl

CENTRUM KULTURY ISLAMU-KATOWICE
ul. Warszawska 50A
40-006 Katowice
tel. kontaktowy (32) 205-44-30
lub 729-445-788
www.islam-katowice.pl

GMINA WYZNANIOWA ŻYDOWSKA W KATOWICACH
ul. 3 Maja 16
40-098 Katowice
tel. kontaktowy (32) 253-77-42
www.sztetl.org.pl

ŚWIADKOWIE JEHOWY:
GRUPA ODWIEDZANIA CHORYCH
Mariusz Rutkowski
tel. kontaktowy 664-944-109

BUDDYJSKI OŚRODEK MEDYTACYJNY W KATOWICACH
ul. Kredytowa 8
40-562 Katowice
tel. kontaktowy 500-723-241 lub 512-429-429
www.katowice.buddyzm.pl

  • Informujemy, że skargi i wnioski przyjmuje Dyrektor ds. Medycznych Szpitala w środy i czwartki w godzinach 12:00 – 13:00

Skargi i Wnioski można składać również w formie pisemnej w Sekretariacie Szpitala.

  • Rzecznik Praw Pacjenta
    Biuro Rzecznika Praw Pacjenta,
    ul. Płocka 11/13,
    01-231 Warszawa
    Telefoniczna Informacja Pacjenta:
    800 – 190 – 590
    (połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
  • Biuro Działu Skarg i Wniosków Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
    ul. Stanisława Kossutha 13, 40-844 Katowice
    tel. 32 735 05 45

Z katalogiem Praw Pacjenta można zapoznać się w Szpitalu – znajdują się wywieszone na tablicach informacyjnych w poszczególnych komórkach udzielających świadczeń lub w rejestracji tych komórek. Zachęcamy do zapoznania się z Prawami Pacjenta dostępnymi między innymi na stronie Rzecznika Praw Pacjenta – Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Przy przyjęciu do Szpitala potrzebne będą:

  • oryginał skierowania, jeśli nie został wcześniej pozostawiony w Szpitalu np. podczas ustalania terminu przyjęcia – nie dotyczy stanów nagłych oraz określonych kategorii świadczeń gdzie świadczenia zdrowotne są udzielane bez wymaganego skierowania (o skierowaniach czytaj więcej w zakładce – Skierowanie),

  • dokument ze zdjęciem pozwalający potwierdzić tożsamość,

  • posiadane wyniki badań, dokumentacja z wcześniejszego leczenia jeśli może wiązać się z planowanym,

  • przyjmowane leki w oryginalnych opakowaniach,

  • karta przebiegu ciąży (kobiety w ciąży),

  • jeśli pobyt będzie wiązał się z koniecznością wystawienia zwolnienia lekarskiego (druk ZUS-ZLA) – nazwa, adres i NIP podmiotu opłacającego składki na ubezpieczenie zdrowotne,

  • bielizna osobista, bielizna nocna, wygodne ubranie bawełniane np. dres, kapcie, klapki pod prysznic, szlafrok, kosmetyki.

Nie zalecamy, jeśli nie jest to konieczne, zabierania ze sobą wartościowych przedmiotów.

Rejestracji do leczenia można dokonać osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej kontaktując się z punktem rejestracji danej komórki udzielającej świadczeń w dniach i godzinach udzielania świadczeń.

W przypadku wybranych poradni specjalistycznych rejestracji można dokonać również za pośrednictwem Internetu poprzez udostępniony dla pacjentów Medyczny Portal Informacyjny wchodząc na stronę – link.

Przypominamy, że w przypadku wpisania na listę oczekujących pacjent jest obowiązany dostarczyć oryginał skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu pod rygorem skreślenia z tej listy.

Przypominamy, że świadczenia finansowane ze środków publicznych szpitalne (tryb hospitalizacji) udzielane są na podstawie skierowania a w przypadku świadczeń ambulatoryjnych specjalistycznych (poradnie, pracownie) na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego (posiadającego zawartą z NFZ stosowną umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub zatrudnionego w podmiocie, który posiada taką umowę).

Uwaga. W stanach nagłych świadczenia zdrowotne są udzielane bez wymaganego skierowania.

Skierowanie nie jest również wymagane do świadczeń:

  1. ginekologa i położnika,

  2. dentysty,

  3. wenerologa,

  4. onkologa,

  5. psychiatry,

  6. dla osób chorych na gruźlicę,

  7. dla osób zakażonych wirusem HIV,

  8. dla inwalidów wojennych i wojskowych, osób represjonowanych oraz kombatantów,

  9. dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych,

  10. dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych – w zakresie lecznictwa odwykowego,

  11. dla uprawnionego żołnierza lub pracownika, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,

  12. dla weterana poszkodowanego, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.

  13. W przypadku wpisania na listę oczekujących pacjent jest obowiązany dostarczyć oryginał skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu pod rygorem skreślenia z tej listy.

Skierowaniem do lekarza specjalisty nie jest karta informacyjna z leczenia szpitalnego, izby przyjęć, czy szpitalnego oddziału ratunkowego. Jeżeli w karcie informacyjnej wskazana jest kontynuacja leczenia, skierowanie powinien wystawić lekarz prowadzący leczenie pacjenta w szpitalu.

Pacjenci wymagający większej niż jednej liczby porad specjalistycznych z danej przyczyny, przedstawiają skierowanie tylko przy pierwszorazowym zgłoszeniu się do wybranej poradni specjalistycznej.

Zazwyczaj skierowanie jest ważne tak długo jak istnieją powody wskazujące na potrzebę podjęcia działań diagnostycznych lub terapeutycznych. Zachowuje ono swoją ważność do czasu realizacji, np. poprzez ustalenie terminu przyjęcia pacjenta.

Od powyższej reguły istnieją wyjątki:

  • skierowanie na leczenie uzdrowiskowe – jest ważne 18 miesięcy, licząc od dnia jego wystawienia,

  • skierowanie na rehabilitację leczniczą w warunkach ambulatoryjnych – traci ważność, jeżeli nie zostanie zarejestrowane w zakładzie rehabilitacji w terminie 30 dni od daty wystawienia,

  • skierowanie do szpitala psychiatrycznego – ważność skierowania upływa po 14 dniach.

  1. Informacja

    I. Informujemy, że zarządzeniem Prezesa Zarządu nr 105/2018 z 27.07.2018r. z p. zm. w Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej sp. z o.o. powołany został Zespół ds. Etyki w celu rozwiązywania problemów natury etycznej, mogących występować w Szpitalu w związku z prowadzoną działalnością.

    II. Osoby zainteresowane (osoby zatrudnione w Spółce lub pacjenci bądź ich przedstawiciele) mogą zwracać się do Zespołu z problemami natury etycznej poprzez :

      1. składanie pisemnych wniosków :

        • za pośrednictwem poczty na adres Zespół ds. Etyki Szpital Miejski w Rudzie Śląskiej sp. z o.o. 41-703 Ruda Śląska ul. Lipa 2 ,

        • bezpośrednio w Sekretariacie Zarządu Spółki , w zaklejonej kopercie z oznaczeniem adresata Zespół ds. Etyki Szpitala Miejskiego w Rudzie Śląskiej sp. z o.o.

        • drogą e – mail na adres: sekretariat@szpitalruda.pl

      2. bezpośrednią rozmowę z członkiem Zespołu ds. Etyki, po uprzednim ustaleniu terminu spotkania drogą e – mail sekretariat@szpitalruda.pl lub telefonicznie 32 779 59 26, 32 779 59 14.
        Zainteresowana/y może też skontaktować się bezpośrednio z wskazanymi wyżej osobami współpracującymi z Zespołem. Informację o możliwości i sposobie kontaktu można uzyskać w danej komórce organizacyjnej lub na stronie internetowej www.szpitalruda.pl.

      3. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

    III. Zadania Zespołu ds. Etyki

    Zadaniem Zespołu ds. Etyki jest podejmowanie różnorodnych działań naprawczych w celu rozwiązywania zaistniałych w Szpitalu problemów natury etycznej a także działań profilaktycznych służących zapobieganiu ich powstawania, a w szczególności :

        1. Promowanie znajomości praw pacjenta oraz praw pracownika a także monitorowanie ich przestrzegania.

        2. Upowszechnianie zasad etycznego postępowania wynikających z etyki ogólnej oraz etyki zawodowej określonych w Kodeksach Etyki Zawodowej dotyczących m.in. lekarzy, pielęgniarek i położnych, fizjoterapeutów i innych grup zawodowych, o ile taki zbiór zasad jest ustanowiony.

        3. Udzielanie wyjaśnień i wyrażanie opinii w zakresie przepisów prawa oraz zasad etycznego postępowania a także przyjmowanie uwag i zgłoszeń o ujawnionych naruszeniach.

        4. Formułowanie ogólnych wytycznych w zakresie trybu rozwiązywania typowych problemów etycznych oraz promowanie wzorcowych standardów zachowań .

        5. Udzielanie wsparcia personelowi medycznemu , pacjentom i ich przedstawicielom w rozwiązywaniu problemów natury etycznej związanych z procesem leczenia , w tym także w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii.

        6. Pomoc w rozwiązywaniu wątpliwych etycznie problemów dotyczących relacji pomiędzy :

          • pracownikami (osobami zatrudnionymi w Spółce) i pacjentami bądź ich przedstawicielami

          • samymi pracownikami (osobami zatrudnionymi w Spółce), w szczególności poprzez prowadzenie mediacji.

        7. Współpraca z Dyrektorem ds. Medycznych, Dyrektorem d/s Pielęgniarstwa i Opieki nad Pacjentem, Psychologiem, Kapelanem Szpitalnym i innymi jednostkami organizacyjnymi Szpitala w zakresie niezbędnym do należytego wykonania zadań.

    Przewodniczący Zespołu ds. Etyki
    Barbara Galas

Otyłość – cichy zabójca naszych dzieci

Szacuje się, że ponad 800 mln osób na świecie zmaga się z otyłością, a prawie 2 mld ludzi ma nadwagę. Oznacza to, że ok. 39% światowej populacji dorosłych ludzi waży za dużo, a 13% z nich jest otyła. Natomiast w naszym kraju aż 57% Polaków cierpi na otyłość lub nadwagę. Jest to prawdziwa plaga naszych czasów. Życie w ciągłym biegu, dostęp do szybkiej, wysokoprzetworzonej żywności, coraz większa redukcja aktywności fizycznej w naszej codzienności, nieustannie podniesiony poziom stresu i niewystarczająca ilość snu – to idealny przepis na rozwój chorób metabolicznych. Nadwaga i otyłość zbierają swoje żniwo wśród dzieci, a efekty tego...

Czytaj więcej

Otyłość u dzieci – zagrożenia, profilaktyka, leczenie

wywiad z lek. med. Robertem Szylo, ordynatorem Oddziału Pediatrii Otyłość to nie tylko dodatkowe kilogramy – to wiele czynników negatywnie wpływających na nasze zdrowie i naszą codzienność. Niepokojącym zjawiskiem jest też zwiększająca się liczba dzieci, u których zdiagnozowano otyłość. Z tej okazji lek. med. Robert Szylo, Ordynator Oddziału Pediatrycznego, odpowiedział na kilka pytań, przybliżając Państwu podstawowe informacje na temat otyłości oraz zagrożenia, jakie ze sobą niesie, szczególnie w przypadku dzieci, gdyż nadwaga i otyłość w młodym wieku bardzo często prowadzą do powikłań w dorosłości.   Czym jest otyłość? lek. med. Robert Szylo: Otyłość jest przewlekłą chorobą ogólnoustrojową, chorobą metaboliczną spowodowaną zaburzeniem...

Czytaj więcej

Leczenie otyłości u dzieci

Otyłość – garść informacji Według danych WHO ponad 1 miliard (!) ludzi ma problemy z nadmierną wagą, z czego 300 mln choruje na otyłość, w tym także dzieci i młodzież. Jest to poważne zagrożenie dla naszego zdrowia, a nawet życia. Należy pamiętać, że kiedy mówimy o problemach z wagą, wcale nie chodzi o kwestie wyglądu zgodnego z współczesnymi „standardami” atrakcyjnej sylwetki, a o ich wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Nadmierne kilogramy to duże obciążenie dla naszych stawów i kości, obtłuszczenie organów wewnętrznych, osłabienie naszego organizmu i szybka droga do między innymi: miażdżycy, chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia, cukrzycy, a nawet depresji....

Czytaj więcej
Skip to content